December 28, 2010

6 Bulan sudah lepas,tinggal lagi 3 bulan seterusnya


Macam baru semalam je kan start kerja? Ayat paling tak boleh belah! standart sangat kan? Aku memang standart plus-plus skema! Cuma insan biasa je... Ayat skema lagi! Sekejap sangat dah cukup 6 bulan... rasa sekejap sangat, masih banyak perkara yang belom diperoleh... Yang pasti, pengalaman... Sepanjang tempoh 6 bulan, tak banyak sangat yang aku dapat...rasa hampa, kempunan pon ada kot? tapi masih bersyukur sekurang-kurangnya ada sesuatu yang dipelajari sepanjang tempoh 6 bulan yang kadang-kadang seksa, best yang terlampau sangat dan amat lah lemah/lemau!

Aku risau, sampai bila nak keje jadi kuli? Tak tergerak nak cari kerja lain.Mungkin dah rasa serik barangkali. Dulu dah kerap kali pergi interview, masa/tenaga/kos dah banyak habis. Keputusan yang sama diperoleh, kurang pengalaman... kurang tua... kurang hajar? Sampai bila kan nak dapat kerja yang tetap dan cocok dengan kelulusan yang ada? Persoalan yang masih ada dalam kepala otak aku dari dulu sampai sekarang... Siapa yang memilih? Siapa yang tak nak memilih? Tambah risau dalam hati, rakan sekerja dah semakin susut, berkurang dan tak lama lagi..mungkin seketul dua je... Tapi takpa,mereka muda lagi... aku dah tua, mereka patut pergi cari peluang yang lebih baik... sambung belajar lagi... jangan dapat diploma main-main macam aku!

Tak ada lagi lah, kaki-kaki nak mengajing manager kan... cakap pandai,arah sana arah sini, turun padang bukan nak tolong ke apa... turun bawah, hura-hara sikit..lepas tu blah naik office. Cakap pandai,nasihat orang bawahan, larang itu jangan buat yang ini... Tolong-tolonglah amik cermin, lihat diri sendiri. Cakap kene serupa bikin... Barulah orang bawah kasi respect tahap baik punyer kan. Kene marah dengan orang atas, pergi marah orang bawah... Cuma untuk memahami masalah, bukan merumitkan lagi masalah dengan beri arahan tanpa soal siasat dulu... Oranga bawahan terbaik datangnya dari leader yang terbaik!

Dan yang paling Last...tindakan yang paling tak disangka-sangka... Big Boss dah mula naik darah.. Mau bertambah-tambah peluh tiap pagi kene tolong buat kerja orang lain. Habis tu orang lain tu buat apa? gaji sama je kan? kau buat kerja kau, aku buat kerja aku. Kalau sekadar tolong menolong takpa kan? tapi tolong orang tak ditolong semula? Robot pon boleh mati terkang-kang gitu..

P/s : Marah dengan customer arabian, tahulah duit banyak...!

blog comments powered by Disqus
 
Web Statistics