February 5, 2011

Sifat Terlalu Yakin, Malu Untuk Minta Maaf?


Semua orang ada sifat tersendiri dalam diri masing-masing. Dari kecil, sifat-sifat tersebut sedikit demi sedikit kelihatan dalam diri kita. Sesetengah orang, sifat-sifat yang ada dalam diri mungkin dari segi keturunan. Ataupon disebabkan proses ketika membesar yang tidak dikawal dengan baik. Macam aku, ada sifat pemalu? Susah untuk dipercayai kan? Tak mudah nak berkawan dengan mereka-mereka yang baru dikenal, kecuali lelaki. Kerana ego kami sama saja. Lebih kepada kaum wanita, untuk kategori single and available.

Aku rasa bukan aku saja yang rasa muak,menyampah dan malas nak layan dengan sifat-sifat tertentu manusia di muka bumi ini, pasti ramai lagi yang akan rasa begitu. Diri sendiri ini tidak baik,tidak jahat, nak merendah diri sangat pon tak boleh, nanti orang akan rasa menyampah. Sedang-sedang saje sudah cukup, hendak atau tidak perlulah dihadapai setiap hari. Tak semestinya setiap hari kita indah kan? Perlu ada hari-hari yang berlainan moodnya... barulah warna-warni sikit hidup ini.

Semalam, betul-betul menguji diri ini sendiri. Macam yang aku cakap tadi, aku ada sifat yang sebegitu. Lebih-lebih lagi dengan kaum hawa, jadi sekiranya ada sesuatu kesilapan yang dibuat oleh mereka.. aku akan rasa agak sukar untuk menegur. Bergantung pada sifat yang ada dalam diri mereka. Jika diam tapi ramah mesra bila ditegur, masih tidak mengapa. Tetapi jika jenis yang tidak boleh beralah, tak mampu menerima teguran dari orang lain dan merasakan diri sendiri itu betul dan perfect.. 

Aku terpaksa memilih untuk menyelesaikan dengan cara yang lebih mengikut peraturan dan prosedur... Dan semalam juga terbukti... Aku betul, Dia salah... Tetapi kenapa tiada perkataan MAAF daripada DIA? 


Selamat Tahun Baru Cina...owh, aku lahir tahun arnab! Sebab itu pemalu kan?

P/s : kalau dia membaca entri ini, aku mudah maafkan orang, cuma mengapa sukar untuk mengatakan MAAF ?


blog comments powered by Disqus
 
Web Statistics