July 17, 2010

2 hari selepas J, rasa penat masih tak ingat


Penat, sakit dan juga panas! tapi semuanya dah selesai 2 hari yang lepas. Lepas selesai semua memang rasa merdeka sangat-sangat! Mungkin baru 1st time berhadapan dengan beribu atau mungkin boleh mencecah ratusan ribu manusia yang menyerbu tempat kerja saya pada hari tersebut. Sapa tak nak peluang begitu kan? Cuma 1 hari saja, kasi borong semua! cuma walaupon ramai, sasaran yang hendak di capai masih tidak menjadi kenyataan... Hampa? tak mengapa, lain masa masih ada lagi...kita kasi sasaran terkeluar dari apa yang dirancang!


Paling sakit bila terlalu lama berdiri.. selepas 2 hari pon masih terasa? bertambah risau bila terbaca entri ini :

Pesakit kerap datang berjumpa saya bertanyakan tentang kaki mereka yang bengkak dan sakit. Terlalu banyak sebab yang mungkin menyebabkan kedua-dua keadaan itu. Tidak adil bagi pesakit menyoal saya bertanyakan sebabnya tanpa membenarkan saya melakukan bebarapa ujian.

Antara ujian yang biasa dilakukan ialah pemeriksaan darah, untuk mengesan diabetes mellitus, rheumatoid atau rheumatic disease (dua penyakit berbeza), gouty arhtritis dan beberapa masalah sendi dan sistemic yang baik.

XRAY juga harus dilakukan untuk melihat kecacatan (defoermity) struktur tulang atau lebihan serpihan tulang (spur) yang mungkin melekat pada mana-mana tulang kaki.

Namun apa yang sering berlaku segala ujian-ujian yang dilakukan adalah negatif. Kemungkinan kerosakan berlaku pada ligament kaki yang dikenali sebagai ligament Plantar Fascia. Kerosakan ligament ini dinamakan Plantar Fascitis.

Ianya adalah masalah yag biasa berlaku pada tumit kaki. Keadaan ini berlaku apabila ligament yang dinamakan ligament itu mula menjadi lemah dan koyak. Ini mengakibatkan radang di bahagian tumit dan seluruh tapak kaki. Namun kesakitan itu lebih tertumpu pada tumit (calceneus bone) di mana ligament itu melekat di situ.

Kerosakan tisu ligament mengakibatkan radang dan seterusnya menyebabkan kesakitan terutama di awal pagi. Ini kerana pada waktu malam kerosakan tisu dan radang itu beransur pulih. Maka pesakit selalu berasa selesa di tengah malam.

Namun di awal pagi apabila pesakit cuba memijak kakinya ke lantai sekaligus memberi tekanan pada kaki dan ligamen Plantar Fascia maka ini menyebabkan pesakit berasa sakit semula. Inilah punca di mana pesakit merasakan kesakitan di awal pagi apabila memijak lantai.

Namun ianyakan beransur kurang apabila pesakit mula bergerak melakukan kerja, apabila tisu kaki mula biasa (warms up). Namun begitu keadaan ini (pain-free period) tidak akan lama apabila pesakit berdiri lama ketika bekerja, melakukan aktiviti fizikal yang lasak atau berdiri setelah lama duduk.

Selalunya kesakitan itu digambarkan sebagai kesakitan di tumit seperti terbakar, mencucuk dan berdenyut-denyut.

Apakah dia sebenarnya ligamen Plantar Fascia ?

Plantar fasciitis adalah ligamen yang panjang terdiri daripada fibrous tissue yang berada di bawah telapak kaki, melekat di antara jari kaki (toes) dan tulang tumit (calcaneous) . Ianya ibarat ‘rubber band’. Setiap kaki kita melangkah, ligament ini akan menjadi merenggang. Jika tekanan atau bebanan yang dikenakan terlalu kuat (akibat berat badan, berdiri terlalu lama dan aktiviti lasak), tisu ligament ini menjadi koyak dan radang.

Kebanyakan kes-kes seperti ini tidak memerlukan pembedahan atau mana-mana prosedur invasive. Rawatan konsevatif sudah memadai.

Namun setiap orang mempunyai tindak balas yang berbeza dalam proses penyembuhan, ada yang sembuh dalam masa yang singkat dan ada yang sembuh dalam masa yang lama. Maka penyakit ini memerlukan kesabaran yang tinggi. Setiap penyakit yang kompleks sebegini, tanpa kesabaran, menyebabkan pesakit bertambah runsing dan boleh berada dalam kemurungan.

Walau bagaimana pun ada beberapa factor yng menyebabkan ligament Plantar Fascia ini mudah rosak dan koyak. Sekali lagi saya terangkan, selain dari masalah berat badan yg ‘overweight’ (BMI>30) atau ‘obese’ (BMI>35), pekerjaan yang memerlukan lama berdiri dan aktiviti sukan yang lasak juga merosakan tisu kaki.

Bagi pekerja yg terpaksa berdiri selama 8-12 jam sama ada dia overweight atau obese, dinasihatkan agar memakai kasut yg mempunyai sokongan yang sempurna, iaitu kasut yang longgar dan mempunyai pelapik cushion yang tebal.

Faktor umur juga memainkan peranan yang sangat penting.

Warga emas lebih merasakan masalah sakit kaki kerana apabila seseorang semakin berumur, semakin banyak tisu kaki terutama ligament Plantar Fascia yang tidak kuat dan lemah, maka lebih mudah. Keadaan ini akan bertambah teruk jika warga emas ini obese dan mempunyai penyakit diabetis mellitus.

Penyakit diabetes mellitus adalah faktor utama bagi menyebabkan sakit kaki bertambah teruk. Sama ada pengidap penyakit ini seorang yang masih muda atau telah berumur, diabetes mellitus (keadaan di mana gula dalam badan tinggi) telah menyebabkan kerosakan tisu kaki secara langsung.

Wanita yang hamil juga mudah mengalami masalah ini kerana pertambahan berat badan (akibat janin yang semakin membesar) dan hormone estrogen mempunyai kesan melembutkan dan melemahkan semua ligamen dalam tubuh termasuk ligament Plantar Fascia.

Sebab lain ialah keradangan sendir-sendi kaki (arthritis) samada rheumatic atau rheumathoid. Dua penyakit sendi ini adalah amat kompleks dan harus berbincang dengan doktor pakar mengenainya.

Gouty arthritis juga berlaku akibat pengumpulan uric acid dalam sendi-sendi kecil di kaki menyebabkan kaki bengkak dan sakit. Penyakit rheumatic, rheumatoid dan gouty arthritis dapat dikesan dengan pemeriksaan darah.

Saya amat mencadangkan agar jika kesakitan ini berterusan selama beberapa minggu, harus berjumpa dgn Pakar Orthopaedic. Penyakit yang kompleks tidak harus dirawat menggunakan ubat penahan sakit dan ubat yang mengurangkan bengkak sahaja.

Ini kerana penyakit-penyakit lain yang seakan-akan dengan Plantar Fascitis ialah Achilles tendonitis, heel spurs, flat foot atau keretakan tulang disebabkan kecederaan trauma yang disangkakan tidak teruk. Dengan melakukan x-ray mungkin akan menunjukkan kehadiran heel spur atau masalah keretakan.

Ada juga disebabkan oleh pemakaian kasut yang tidak betul dan sesuai. Sama ada ianya terlalu ketat, atau tidak mempunyai pelapik yang baik. Kasut bertumit tinggi juga menyebabkan kerosakan secara perlahan-lahan pada ligament-ligamen di kaki.

Secara mekanikalnya, kecacatan (deformity) pada kaki juga menyebabkannya menjadi sakit. Kecacatan pada kaki kadang kala tidak disedari, ianya hanya dapat dikesan melalui xray.

Saya mencadangkan satu tip yang boleh dicuba di rumah, untuk mengurangkan kesakitan kaki ini. Bagi mereka yang sudah muak dengan ubat penahan sakit, tip ini sangat berguna.

Caranya dengan merendamkan kaki ke dalam besen yang berisi ais. Pada mulanya ianya tentu tidak selesa, tetapi setelah beberapa lama, ianya akan memberikan kelegaan. Mulakan dengan menggunakan airbatu/ais yang sedikit dahulu sebelum menggunakan ais yang banyak.

Untuk mengurang kesakitan pada penyakit Plantar Fascitis, ubat yang biasa dipreskribsikan oleh doktor ialah ubat penahan sakit. Namun jika kesakitannya keterlaluan, injeksi pada tumit yang sakit akan memberikan kelegaan yang serta merta. Namun bukan semua doktor mampu memberikan injeksi ini secara berkesan.

Selain itu rawatan yang kurang kesan, namun membantu penyembuhan dalam jangkamasa panjang ialah rawatan menggunakan gelombang bunyi.

Ianya dinamakan rawatan extracorporeal shock wave therapy (ESWT) iaitu sejenis gelombang bunyi yang diberikan pada tisu yg rosak agar proses penyembuhan ini akan bertambah cepat.

Jalan terakhir mungkin pembedahan untuk mengurang kesakitan.

Kesan jangkamasa panjang, jika rawatan tidak diberikan, pesakit akan mengalami gaya jalan (gait) yang tidak betul bagi mengurangkan kesakitan ini. Seterusnya memberikan kesan mekanilkal pada pergelangan kaki, lutut dan sendi pinggul (hip joint) pula.


Dan bertambah panas sangat bila dia tidak pandai memberikan arahan dengan cara yang berkesan. Panas-panas sangat telinga bila mendengar kata-kata yang 'tut' keluar ibarat diri saya seperti tersangat lah tidak bagus! Den boleh sobar, den sobar lagi...!

Credit : Dr Zubaidi , Google

P/s : Dah bertambah lagi seorang penanam AV..lega sikit, harap lama lah dapat bertahan. 

blog comments powered by Disqus
 
Web Statistics