February 16, 2010

Kes buang bayi...sampai ke tahap membunuh?



Kalau hidup tak campur orang susah jugak kan...kalau campur pon susah jugak kan kalau bercampur dengan yang jenis sosial sangat-sangat. Takut salah bercampur gaul sampai ke peringkat sanggup membuat apa sahaja walaupon di larang di sisi agama... Itulah salah satu masalahnya, penting untuk menentukan siapa yang bakal dianggap kawan bukan memilih yang terbaik tapi berhati-hati takut terjerat nanti...tak pasal-pasal cukup bulan je...Oppsss,meletup...kawin belum nikah lagi lah, dah ada anak..bukan nak kata diri sendiri bagus cuma perlu ada kesedaran dalam diri jangan ikut sangat kata hati nanti mati,ikutkan nafsu lesu.....

Alih-alih di buang pulak bayi yang di angaap membawa aib pada diri dan keluarga...masa buat dulu tak fikir apa akibatnya...dah sedap, baru nak menyesal tak sudah... sehingga baru-baru ini kes berkaitan bayi di bakar untuk menutupi bukti kehadirannya di dunia ini amatlah dikesali...apa jenis manusia sampai sanggup berbuat begitu? Sebenarnya masih ada ruang pada mereka yang sudah terlanjur dan mempunyai anak luar nikah untuk insaf dan bertaubat...cuma mereka sahaja tidak tahu....









KES buang bayi perlu diangkat menjadi isu besar yang membawa kepada hukuman setimpal kepada pesalahnya. Tidak ada kalam yang sesuai untuk kita gambarkan kekejaman yang dilakukan itu.Ia layak disamakan dengan kes bunuh yang lain. Maka, pesalah yang terbukti terlibat perlu dibawa ke tali gantung. Ini adalah pendapat yang memerlukan perincian mendalam ke arah memberi kesedaran kepada masyarakat.
Saya bersetuju dengan pendapat Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan agar bapa kepada bayi malang itu juga wajib diseret ke muka pengadilan dan menerima hukuman yang sama. Hukuman maksimum 20 tahun penjara tidak memberi kesan kepada ‘pembunuh bayi’ ini. Hukuman itu wajar dikaji tetapi biarlah ia amat setimpal dengan tahap perlakuan jenayah itu.

Bayi yang dilahirkan sempurna sifatnya layak diiktiraf sebagai manusia normal yang mendapat perlindungan undang-undang seperti manusia lain. Cuma seorang bayi tidak mempunyai sebarang kekuatan untuk mempertahankan dirinya baik dalam bentuk tenaga ataupun tutur kata. Membuang bayi yang selamat dilahirkan dalam keadaan normal adalah satu perbuatan membunuh manusia.

Membunuh

Kalau kesalahan membunuh berakhir di tali gantung, tidak ada bezanya dengan kesalahan membuang bayi yang membawa kepada kematian kepada bayi itu.Hukuman penjara boleh dipraktikkan jika bayi ditemui dalam keadaan masih bernyawa. Tetapi cadangan untuk mengheret kedua-dua manusia kejam ke muka pengadilan amat tepat. Punca kepada perlakuan buang bayi bukannya bermula di pihak wanita sahaja tetapi jelas punca angkara tidak berperikemanusiaan itu datang daripada kedua-dua bapa dan ibu.

Dalam hal ini, peranan Datuk Seri Shahrizat Jalil sebagai menteri di kementerian yang dianggap memperjuangkan martabat wanita diperlukan. Kajian perlu disegerakan akan pesalah buang bayi dihukum seperti seorang pembunuh.Masyarakat harus melihat gejala buang bayi ini sebagai isu sejagat yang amat terkutuk di bumi Allah s.w.t ini.Perlakuan maksiat harus diangkat menjadi agenda utama yang segera untuk ditangani. Jabatan Agama Islam Negeri dengan kerjasama seluruh penguat kuasa undang-undang negara perlu meningkatkan keazaman untuk membanteras gejala tidak bermoral itu.

Kes yang dilaporkan adalah salah satu kes yang dapat dikesan oleh masyarakat. Tetapi dalam masa yang sama ada banyak lagi kes bayi malang yang ‘dibunuh’ dan dilenyapkan terus dari bumi ini.Kita bersetuju agar semua pihak bertanggungjawab dan mengambil bahagian menangani masalah ini.Usaha membanteras gejala sosial pula seakan lebih berkesan jika ia diketuai oleh pihak pendukung undang-undang sendiri. Ahli masyarakat boleh dilibatkan dengan cara menjana idea dan saranan tentang bagaimana kaedah untuk memudahkan pihak berkuasa untuk bertindak.

Jika respons sudah diberikan oleh pihak polis dalam kes buang bayi ini, pihak-pihak lain hanya perlu meneruskan sokongan untuk melihat satu cara penyelesaian yang lebih pantas.

P/s : "oh dunia, penuh dengan cerita, ada suka ada pula dukanya"......!





blog comments powered by Disqus
 
Web Statistics