November 26, 2011

Sifat sebenar manusia, Sengaja atau Semulajadi?


Adakah anda seorang yang cepat naik angin / minyak? Adakah ia satu sifat semulajadi atau pon disebabkan oleh faktor-faktor lain? Apa yang mampu membuatkan anda berasa marah yang amat sangat? Rasanya sebagai seorang manusia biasa, sifat marah itu akan datang dengan sendirinya dan sememangnya tidak disengajakan dan ada yang mampu mengawal rasa marah tetapi ada yang sebaliknya tidak sengaja melepaskan rasa marah itu terhadap orang lain.Aku rasa sifat seperti itu yang pada aku semenjak ini, bukanlah disengajakan tetapi disebabkan oleh respond diri terhadap orang lain. 

Memang benar tiada manusia yang sempurna dan kadangkala ada yang sememangnya sengaja mencetuskan sesuatu yang membolehkan orang lain untuk bersifat kurang hajar.Kurang hajar / biadap yang seperti mana? Mungkin ia satu tindakan yang sengaja mahu membuatkan orang lain berasa marah, situasi yang boleh membuatkan orang lain yang tidak bersalah menjadi mangsa keadaan.Sifat-sifat sebegini biasanya lebih bertujuan untuk menjatuhkan nama orang lain, tidak kira orang tersebut dikenali atau pon tidak, sesuatu perkara yang disengajakan bertujuan untuk mengganggu kehidupan orang tersebut.

Tidak senang atau iri hati, atau mungkin di dalam diri sendiri tidak ada rasa hormat terhadap orang lain, tetapi mahu diri ini sendiri dihormati / disanjungi. Aku seringkali terlepas kata dengan golongan-golongan sebegini, tetapi sebagai hasilnya tetap akan menunjukkan akulah yang bersalah. Tidak professional dan juga tidak mengikut prosedur yang di tetapkan. Hidup hanya untuk menjadi pesalah dan disalahkan tanpa sebarang ruang untuk pembuktian dan bicara.

Hendak ikutkan rasa, mungkin sudah lama hilang apa yang ada. Sabar dan terus menanti apa yang ada lagi selepas ini, rasa putus asa itu memang sudah tiada. Hanya percaya setiap yang berlaku ada sebabnya yang tersendiri. Tetap percaya ada yang terbaik menanti cuma perlu usaha dan terus usaha lagi untuk mencari sehingga jumpa apa yang diigini.

P/s : Aku hanyalah insan biasa... Tak puas hati, tumbuk saja terus!

blog comments powered by Disqus
 
Web Statistics