November 16, 2011

Terima Arahan, Beri Arahan….




Lama rasanya tak keluarkan entri yang agak emosional begini… maklumlah kerja yang tak menentu masanya, kadangkala penat, kadangkala sebenarnya tidak sepenat mana cuma masa yang ada terlalu sedikit untuk menulis sesuatu yang baru. Tambahan pula, tahun 2011 ini sudah semakin hampir ke penghujungnya – pasti akan banyak kerja-kerja yang perlu dibuat dan suasana yang kurang selesa pasti akan mula dirasai. Bosan rasanya berhadapan dengan suasana yang sama, tiada perubahan… semuanya masih sama!

Bila bercakap tentang ARAHAN…. pasti ada yang lemah saja kan? Standart lah… namanya pon berkerja & jadi pekerja… proses kerja, prosedur kerja & suasana tempat berkerja saja yang berbeza-beza. Paling sukar bila berkerja dalam satu kumpulan yang agak besar… sudah pasti orang-orang yang lebih atas pangkatnya dari kita juga ramai. Masing-masing ada saja arahan yang hendak diberikan. Yang paling atas beri arahan pada orang di bawah… yang di bawah beri arahan pada wakil di bawahnya… wakil di bawahnya beri arahan dari apa yang telah di berikan oleh orang paling atas. Penat rasanya bila terima arahan yang sebenarnya tidak berapa logik, entah untuk apa dan siapa datangnya idea arahan seperti itu. 

Orang paling bawahanlah yang biasanya akan merasa penat. Tenaga digunakan, masa dihabiskan untuk segala ARAHAN-ARAHAN yang telah diberikan. Logik atau tidak, perlu segera dibuat dengan hati yang ikhlas. Tapi, setiap keikhlasan pasti ada ganjaran, selain apa yang memang telah diberikan untuk penat lelah sebulan bekerja. Tapi, seperti apa yang telah aku katakan tadi… sukar bila bekerja di dalam satu team work yang ramai… “Kau buat kerja, kau tak buat kerja” tu bukanlah satu istilah yang dapat menjamin kita untuk mendapat ganjaran yang lebih dalam pekerjaan seperti ini. Kaki kipas, kaki bodek, kaki mengular… semua tu tak memberi kesan pada ganjaran yang akan diberikan. Masing-masing pasti ada kelebihan kan? Itulah lumrah hidup…….

Semuanya bergantung pada mereka yang ada kuasa… ada pangkat… dan kadangkala ada sedikit kelemahan… Mereka yang pandai akan terus berjaya mendapatkan apa sahaja… asalkan pandai…. “nak hidup kene pandai kan?”…… Kadang-kadang terasa ingin memberi sedikit penghargaan atau anugerah atas lakonan mantap mereka… Terhebat dan terbaik, jarang dapat dilihat di kaca TV. Itulah yang memang dikesalkan… harap-harap perubahan pada bahagian pengurusan selepas ini akan bersikap lebih adil dan tepat, bukannya mengikut kehendak dan permintaan orang lain atau diri sendiri.

P/s : Bosan dengan kerja, tapi harus terus kerja!

blog comments powered by Disqus
 
Web Statistics