January 3, 2011

Demam musim berhenti kerja, apa sebabnya?


Serius kan? Bukan bola saja ada musimmnya, berhenti kerja pon pasti ada musim-musim tertentu. Sama ada dapat peluang kerja  lain atau sebab-sebab peribadi. Sama ada berhenti kerja sebab buat hal/kesalahan atau sebab sudah bosan dengan kerja yang dibuat setiap hari. Apa lagi, alasan-alasan 'standart' bila nak cakap dekat boss ' Saya nak resign' ? Lebih-lebih lagi bila korang adalah pekerja yang sangat-sangat diperlukan, ibarat "Patah tumbuh, hilang berganti", kalau korang berhenti siapa nak jadi gantinya? bagus ke dia? Cepat belajar untuk sesuatu kerja kah dia? Masa tu boss akan sedar kepentingan korang, padahal dekat belakang selalu cakap yang korang adalah pekerja yang sering goyang kaki? mental kot boss tersebut...

Tanggungjawab / bebanan kerja yang dipikul semakin lama semakin bertambah. Selalu sangat top-up walaupon sedikit, kumpul lama-lama banyak sangat-sangat la kan? Tapi gaji, gred dan prestasi kerja tetap dikira normal/biasa saja? Boss kadang-kadang buta, kadang-kadang dibutakan. Untung mereka yang pandai kipas angin cap 18" plus-plus, sekelip mata pejam celik pejam celik dah naik gred. Gaji pon berlipat kali ganda... Untung sangat-sangat kan? Kipas lah lagi!

Cakap keluar dari mulut, idea datang dari otak tapi kalau tak disertakan tindakan dari tubuh badan sendiri pon agak-agak menyusahkan orang bawahan kan? Masa diberikan untuk berkongsi info digunakan untuk acara 'soal-menyoal'... Cikgu sekolah plus lecturer plus Dr. time aku praktikal pon tak macam gitu... Berlagak sangatlah anda ini sangat-sangat! Apa yang anda dapat? Suruh turun padang, lari balik naik atas, suruh orang bawahan selesaikan. Cakap memang mudah, nak laksanakan punyalah susah. Orang bawahan yang takda kelayakan pon boleh selesaikan. Ajaib ke realiti situasi begitu? Fikirkanlah wahai anda! Cakap anda lantang, bila nak buat hilang lantang dari mulut, keluar lantang dari kasut... cepat-cepat lari! Customer arab sudah mari!

Aku bukan apa.. memang itulah lumrah dunia pekerjaan. Tak semunya ceria dan indah.. pasti ada saja rasa tak seronok dan membahagiakan. Aku lagi bahagia kalau anda dah takda lagi memimpin kami!

P/s : Kuatkan tangan, takut terlepas penumbuk dekat muka anda....

blog comments powered by Disqus
 
Web Statistics