December 15, 2009

Berhati-hati Ketika Berkelah di Kawasan Air Terjun

Masih ingat dengan kejadian yang berlaku sebelum ini kawasan air terjun batu berangkai ,kampar....Satu situasi yang mungkin mengejutkan dan kadangkala memang sukar untuk dipercayai air terjun yang tenang tiba-tiba menjadi deras dan mampu menghanyutkan sesiapa yang mandi di situ..Aku baru saje dapat satu paparan bergambar ekslusif kronologi bagaimana fenomena air terjun ini tiba-tiba menjadi deras...Kawasan air terjun ini di kepulauan bohol (kat mana ntah), air terjun mag-aso.



Ketika gambar ini diambil,hujan baru sahaja berhenti




Air terjun nih tingginya 25 kaki, air terkumpul dari air terjun tadi pon kelihatan tidak dalam.Sebab ape,tengok pada rakit tuh...memang air time nih tenang dan tak berapa dalam.(keadaan standart).

 
Ada 2 orang lelaki sedang bermain air dan berdiri atas rakit tuh....akan berlaku sesuatu pada mereka yg mereka sendiri tak tahu kerana paling rapat dengan air terjun tuh..(view dr blkg aweks tuh hanya hiasan semata-mata)..haha

 
 Perhatikan pada air terjun itu....akan berlaku satu perubahan yang mendadak.Masa nih kadar air terjun dalam keadaan standart..tenang je kn...

 
2 orang budak laki tadi boleh syok lepak bawah air terjun tuh...kalo jadi ape-ape memang tak boleh selamat kot.....

 
Pemandangan dari bawah...kawasan berkelah...keadaan masih tenang....perhatikan semua bahagian standart nih....

 
Tibe-tibe terdengar suatu bunyi yang agak kuat...air menjadi deras secara tiba-tiba....ingat 2 orang lelaki tadi...mereka masih di bawah bulatan merah tuh...dan terperangkap.

 
keadaan kawasan air terjun selepas 30 saat dari gambar di atas.....nampak macam kawasan air terjun ke???

 
ini adalah pemandangan dari bawah tadi....memang ada perubahan mendadak kan....masa kedalaman air pada keadaan biase..tapi sekarang???

 
Kedalaman air bertambah dengan cepat dan deras.

 
balik semula pada air terjun tadi...kemungkinan 2 orang laki tadi masih disini...tiada sesiapa yang nampak mereka keluar dari kawasan sini....ada kemungkinan mereka masih hidup?(menurut kiriman tu lah)

 
 kedalaman air masih bertambah....jika dilihat pada kerusi tuh...memang cukup dalam dan deras kawasan air terjun nih....dalam kiriman juga menyatakan mereka yang berada disini tadi masih menunggu sekiranya 2 orang laki masih hidup....

 
ini merupakan gambar terakhir selepas 1 jam dari gambar di atas.air masih deras dan kedalaman masih bertambah.




Petikan asal dari pengirim gambar kronologi air terjun berubah menjadi deras.....

P/s : hati-hati di waktu musim-musim tengkujuh sekarang....macam-macam boleh jadi yek cik-cik dan puan-paun blogger....


blog comments powered by Disqus
 
Web Statistics