October 27, 2009

Kejap Ade,kejap tak de....


"Kejap ade,kejap tak de"...

Bunyinye macam ada kaitan dengan bisk0t c0okies chipm0re(yang banysk bintik-bintik tu)..Tapi yang ini bukan,entry kali ini pasal aku tak dapat berc0nnect ke tenet + tep0n aku tak de "nada dail" atau yang biase korang angkat gagang tep0n akan ada bunyi t0ne yang panjang macam keretapi 2...


Aku sedar dah lame sebab tenet aku p0n macam bisk0t..Tep0n p0n same gak..Dari situ aku buat sedikit eksperimen...Setiap kali status "received" yang menyebabkan sebarang page l0ading lame sgt 2..K0mp0m tep0n tak de "t0ne"...Mula-mule bole tahan la..Sebab terhenti kurang dari 1minit...Pas 2 asmpai berbulan gaks..Siap ada time-time die,kadang-kadang pagi sampai tengahari..Kadang-kadang sampai 1 hari..Yang paling teruk la 2..

Ape aku buat:

-telefon telek0m and technician die fix pr0blem, smpai 5 kali datang untuk fix mende nih, baru el0k..Mati-mati egatkan "ibusawat" r0sak...Kalo korg dpt bc entry nih,maka kabel tep0n dari luar tiang yang tinggi 2 da benar-benar el0k..Pendek kate,tima kasih pada yangg membaca..Mane taw korang ada pengalaman camnie yang lagi teruk..Ape lagi,share nk?

Ape itu Ibusawat:

-Ibusawat merupakan satu pusat di mana semua talian telefon dapat disambungkan bagi membolehkan perhubungan pertuturan tercapai.

-Peralatan yang terdapat pada ibusawat berfungsi sebagai suis untuk menyenangkan proses penyambungan . Kini, kebanyakan ibusawat adalah jenis GSC (Group Switching Centre). 

Antara fungsi utama ibusawat adalah :-
-Mencatit meter pelanggan yang membuat penggilan, bermula dari panggilan dibuat, masa, nombor telefon yang dipanggil bagi panggilan ke ibusawat yang lain, dan juga panggilan ke ibusawat utama yang sama.
- Mengawasi proses penyuisan antara pelanggan dan ibusawat.
- Mencatit permintaan pelanggan seperti menyediakan nombor telefon, membuat permotongan meter untuk sementara dan sebagainya.
-Menyediakan isyarat penyeliaan seperti nada dail, dering, sibuk, nada gangguan dan nombor yang tidak dapat dihubungi .
-Mengawal kualiti perbualan serta merekodkan mutu perkhidmatan ibusawat.



blog comments powered by Disqus
 
Web Statistics